شناسایی خاک

شناسایی خاکروش های مختلف شناسایی خاک امکان شناخت به خصوصیات لایه های مختلف خاک در نتیجه تعریف دقیق تر شرایط احداث پی ابنیه را می دهد .

روش های مختلف شناسایی خاک امکان شناخت به خصوصیات لا یه های مختلف خاک در نتیجه تعریف دقیق تر شرایط احداث پی ابنیه را می دهد .
1-حفاری ها :
الف :شناسایی های سطحی : در بیشتر موارد اجرای یک یا دو چاه دستی یا به وسیله بیل مکانیکی به عمق چند متر قدم اول شناسایی است .این نوع شناسایی بسیار مفید است .اما از انجائیکه تا عمق کافی پایین برده می شودایمنی کافی به همراه ندارد .
ب: حفاری های عمیق :
این گونه حفاری ها به اجرای سوراخ هایی غالباً عمودی به مقدار کم(از 5 سانتی متر تا یک متر) در مقایسه با ژرفا (.0 تا 30 متر معمولاً مربوط می شود) .
2-شناسایی الکتریکی :
اساس روش متکی به گذراندن یک جریان الکتریکی از داخل زمین است . این عمل به وسیله دو الکترود که در زمین فرو شده اند صورت می گیرد .
3- شناسایی لرزه ای :
یک لرزش مکانیکی از نوع ضربه ای یا انفجاری با سرعت های متفاوتی که تابع نوع لایه هاست انتشار می یابد سرعت امواج لرزه ای در خاک اساساً تابع تراکم (جرم مخصوص ) لایه های آن است .
4- گمانه زنی تخریبی با درج مشخصات حفاری :
گمانه زنی متداول همراه با مغز گیری غلباً گران تمام می شود . در مقابل، گمانه زنی تخریبی ساده اطلاعات ناچیزی به دست می دهد . ولی استفاده همزمان از گمانه زن تخریبی و دستگاه ثبات مشخصات مختلف چاه حفاری، نتایج مناسبی به همراه دارد .
5- آزمایش های بارگذاری :
آزمایش های بارگذاری مستقیم پی های واقعی مسلماً بسیار جالب توجه اند، اما این گونه بررسی های طولانی پر هزینه بوده و فقط در مورد شمع ها امکان پذیر است . با توجه به اینکه بارگذاری پی های گسترده تا حد گسیختگی امکان پذیر نمی باشد .برای پی های سطحی از آزمایش های مقایسه ای بارگذاری(بارگذاری صفحه) استفاده می شود .
6- آزمایش گسستگی سنج (پره ) :
اساس این آزمایش بر اندازه گیری زوج نیروی پیچشی لازم برای چرخاندن یک استوانه خاک حول یک محور تقارن عمودی به وسیله دو صفحه مستطیل شکل یکسان که قبلاً در لایه مورد آزمایش فرو برده شده اند استوار است .
7-مقاومت سنج (رئوتست ) :
رئوتست وسیله است که در سال 1967 توسط بیارز ابداع گردید به کمک این دستگاه می توان مشخصات مکانیکی خاک را در محل اندازه گرفت اساس این آزمایش بر برش خاک استوار است .
8-دستگاه سنجش فشار (پرسیومتر ) :
اساس پرسیومتر از سال 1930 توسط کوگلروشیدیگ شناخته شد .لیکن از سال 1975 منارد کاربرد این روش شناسایی را توسعه داد .
9-آزمایش نفوذ استاندرد (spt) :
در سال 1902 چارلزگو اقدام به جایگزینی روش شناسایی با آب تحت فشاربه وسیله روش نمونه گیری خشک کرد . در این آزمایش یک چاه گمانه تا عمق مورد نظر حفر شده و سپس مغزه گیر استاندارد به میزان 15 سانتی متر در کف آن فروبرده می شود . دستگاه در این حالت تعداد ضربات لازم (n)را برای فرو بردن مغز گیر به میزان 30 سانتی متردیگر ثبت می نماید .
شرکت مهار شالوده نیز با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات به روز دنیا آمادگی اجرای تمامی آزمایشات شناسایی را دارا می باشد .

 
 

 

 

شناسایی خاک تراکم سطحی تراکم ویبره ای پیش فشردگی تراکم دینامیک عمیق پیمانکار تراکم ضربه ای سریع اختلاط عمیق خاک آزمایش گسستگی بهسازی خاک جا به جایی خاک زهکشی حفاری عمیق شناسایی لرزه ای آزمایش خاک

تکنولوژی ها

دیوار خاک مسلح

دیوار خاک مسلح

دیوارهای خاک مسلح گزینه های مقرون به صرفه ای برای محل هایی که دیوارهای حایل بتنی و یا دیوارهای وزنی به صورت سنتی برای مهار دیوار مورد استفاده قرار می گرفتند، به حساب می آیند. این کاربردها شامل پایه ی پل ها، دیوارهای بالدار و ... می شود.

طراحی سازه های ژئو تکنیکی

طراحی سازه های ژئو تکنیکی

از دوران قدیم مهندسین و سازندگان ابنیه مختلف با روشهای پی سازی دوران خودآشنا و با مسائل گوناگون ناشی از رفتار خاکهای مختلف برخورد داشته اند .

فونداسیون صندوقه‌ای (کیسون)

فونداسیون صندوقه‌ای (کیسون)

در مهندسی عمران و ساختمان، کیسون به نوعی از شالوده‌های خاص اطلاق می‌شود که به آنها شالوده‌های صندوقه‌ای نیز می‌گویند.