دیوار خاک مسلح

دیوار خاک مسلحدیوارهای خاک مسلح گزینه های مقرون به صرفه ای برای محل هایی که دیوارهای حایل بتنی و یا دیوارهای وزنی به صورت سنتی برای مهار دیوار مورد استفاده قرار می گرفتند، به حساب می آیند. این کاربردها شامل پایه ی پل ها، دیوارهای بالدار و ... می شود.

کاربردها
دیوارهای خاک مسلح گزینه های مقرون به صرفه ای برای محل هایی که دیوارهای حایل بتنی و یا دیوارهای وزنی به صورت سنتی برای مهار دیوار مورد استفاده قرار می گرفتند، به حساب می آیند. این کاربردها شامل پایه ی پل ها، دیوارهای بالدار و ... می شود.
 
دیوارهای خاک مسلح مزیت های مالی و فنی قابل توجهی در مقایسه با سازه های حائل بتنی در زمین هایی که شرایط خاک بستر آن ضعیف است، دارا می باشد. در این موارد، حذف هزینه های اجرای شمع و سرشمع جهت بهسازی خاک موجب کاهش هزینه ها تا 50 درصد می شود.


مزایا و معایب
دیوارهای خاک مسلح در مقایسه با دیوار حایل بتنی و دیوار وزنی دارای مزایای قابل توجهی می باشد، از جمله:
-  استفاده از روش های ساخت سریع و آسان و عدم نیاز به تجهیزات ساخت بزرگ مقیاس
-  عدم نیاز به مهارت های ویژه جهت ساخت
-  نیاز کمتر به آماده سازی سایت در مقایسه با روش های جایگزین
-  نیاز به فضای کمتر در مقابل سازه جهت اجرای عملیات ساخت
-  هزینه کمتر در کسب مالکیت زمین
-  عدم نیاز به فونداسیون صلب به دلیل قابلیت شکل پذیری بالای سازه های خاک مسلح
-  مقرون به صرفه بودن
-  قابل اجرا تا ارتفاع بیش از 30 متر
معایب زیر برای تمامی سازه های خاک مسلح محتمل بوده و مستقل از شرایط پروژه می باشد:
-  نیاز به فضای نسبتا زیاد در پشت دیوار جهت نصب مسلح کننده ها
- دیوارهای خاک مسلح نیازمند استفاده از مصالح دانه ای مخصوص می باشد.
- طراحی سیستم های خاک مسلح به طور معمول نیازمند مسئولیت مشترک میان مالک و تامین کننده مصالح می باشد.


هزینه های نسبی
هزینه های اجرای دیوار خاک مسلح، تابعی از فاکتور های مختلف شامل، خاکریزی، اندازه و نوع دیوار، مصالح خاکریز، نوع نمای تمام شده، کاربری دائم و یا موقت و ... می باشد. بررسی ها نشان می دهد دیوارهای خاک مسلح با نمای بتن پیش ساخته معمولا هزینه ی کمتری از دیوار های حائل بتن مسلح  در ارتفاع بیش از 3 متر دارد.


روش اجرا
-  آماده سازی بستر: این مرحله شامل برداشت مصالح نامناسب از محل جهت جایگزینی سازه حائل می باشد. تمامی مصالح ارگانیک، گیاهی و مصالح ناپایدار باید معدوم گردد و خاک بستر متراکم شود.
-  جایگذاری پد همسطح کننده برای اجرای المان های نما: این پد که عموما از بتن غیر مسلح ساخته شده است، اغلب دارای 300 میلیمتر پهنا و 150 میلیمتر ضخامت می باشد.هدف استفاده از این پد، صرفا فراهم آوردن راهنمایی برای جایگذاری پنل نما می باشد.
-  نصب اولین ردیف از پنل های نما بر روی پد همسطح ساز: نخستین ردیف پنل های نما ممکن است دارای ارتفاع کامل و یا نصفه، وابسته به نوع نمای مورد استفاده، باشد. تنها نخستین ردیف پنل ها باید جهت حفظ پایداری آماده گردد.
-  خاکریزی و متراکم نمودن خاک پشت دیوار تا رسیدن به سطح نخستین لایه از مسلح کننده ها: خاکریز پشت دیوار باید تا وزن مخصوص بیشینه در رطوبت بهینه متراکم گردد.
-  جایگذاری اولین ردیف از مسلح کننده ها بر روی خاکریز: زمانی که خاکریزی تا سطح اولین ردیف از محل های اتصال رسید، مسلح کننده ها باید در محل قرار گرفته و به نما متصل شوند.
-  خاکریزی بر روی مسلح کننده ها تا سطح بعدی لایه مسلح کننده و متراکم نمودن خاک: روند اجرای مراحل قبل برای این مرحله نیز قابل تکرار است.
-  ساخت گاردریل: این مرحله از فرآیند ساخت پس از جایگذاری آخرین پنل ها انجام می شود.

شایان ذکر است شرکت مهار شالوده پیمانکار تخصصی اجرای دیوار خاک مسلح می باشد.

دیوار خاک مسلح سپرکوبی سپر فلزی پايداری گود خاک برداری جداره پيوسته مهاربند سپر فلزی رانش خاک اجرای مهاربند پیمانکاری گودبرداری مجری ديوارهای حائل دیوارهای حایل پایه ی پل دیوارهای بالدار

تکنولوژی ها

طراحی سازه های ژئو تکنیکی

طراحی سازه های ژئو تکنیکی

از دوران قدیم مهندسین و سازندگان ابنیه مختلف با روشهای پی سازی دوران خودآشنا و با مسائل گوناگون ناشی از رفتار خاکهای مختلف برخورد داشته اند .

ریزشمع (Micropile)

ریزشمع (Micropile)

میکروپایل نوعی شمع حفاری و دوغاب ریزی شده با قطر کم (معمولا کمتر از 300 میلیمتر) می باشد که به طور معمول به صورت مسلح اجرا می گردد. ریزشمع به وسیله ی حفاری گمانه، جایگذاری مسلح کننده فولادی و دوغاب ریزی اجرا می گردد.

تراکم ضربه ای سریع

تراکم ضربه ای سریع

تراکم ضربه ای سریع، یک روش متوسط بین تراکم سطحی مرسوم و تراکم دینامیکی عمیق است. این روش با استفاده از یک چکش هیدرولیکی که بر روی یک بیل مکانیکی قرار گرفته و به صورت متوالی بر روی خاک رها می شود.