پایدارسازی گودبرداری

پایدارسازی گودبردارینیلینگ (میخ‌کوبی خاک) و استفاده از انکراژ (زمین‌مهارها) ایمن‌ترین روش‌های حفاظت از گود در مقایسه با سایر روش‌های تثبیت و پایدارسازی ترانشه‌های خاکی می‌باشند. این امر ناشی از خاکبرداری مرحله به مرحله و تثبیت هر مرحله از گود با استفاده از ردیف میخ‌ کوبی های مربوط به آن مرحله و سپس انجام عملیات خاکبرداری مرحله‌ی بعدی می‌باشد.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش ساخت سازه های با ارتفاع زیاد و محدودیت افزایش ارتفاع ساختمانها در شهرها، نیاز به چند طبقه زیرزمین و پارکینگ و در نتیجه گودبرداری عمیق ایجاد شده است.
از طرفی در فضاهای خارج شهر برای توسعه راههای ارتباطی و افزایش پهنای باند مسیرها نیاز به خاکبرداری و پایدارسازی ترانشه های آن ایجاد شده است.
خاکبرداری در مناطق شهری با محیط های خارج شهر تفاوت می کند. گودبرداری در مناطق خارج شهر معمولا با محدودیت فضای کار روبرو نیست، بار زیادی به لبه گود وارد نمی شود و تنها پایداری سیستم نگه دارنده مهم است. اما در گودبرداری در مناطق شهری محدودیت فضای کار وجود دارد، بار ساختمانهای مجاور در لبه گود قابل ملاحظه است و علاوه بر پایداری سیستم نگهدارنده، کنترل تغییر مکان ها ناشی از خاکبرداری، محافظت از سازه های لبه گود و عدم آسیب رسانی به تجهیزات شهری باید مد نظر قرار گیرد و در صورت خرابی خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری ایجاد می گردد. گود برداری در مناطق شهری به تجربه و توان طراحی و نظارت بالا و استفاده از ابزارآلات دقیق نیاز دارد تا علائم خطر به موقع شناسایی شود و اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد.
انتخاب روش مناسب برای پایدارسازی گود، مستلزم شناخت انواع روش های پایدارسازی می باشد. اجرای سازه نگهبان برای پايدارسازی گودهای عميق به چند شيوه امکان پذیر است. روشهای نیلینگ، انکراژ، دوخت به پشت، ديوار ديافراگمی، شمع، ریزشمع، سپرکوبی و اجرای خرپا ازجمله‌ی اين روش‌ها هستند. هرکدام از اين روش‌ها مزايا و معايبي دارند که با توجه به ارزيابی های فنی، اقتصادی، و امکانات در دسترس، روش يا روش‌هايي انتخاب و پياده سازي مي‌شود.
نیلینگ (میخ‌کوبی خاک) و استفاده از انکراژ (زمین‌مهارها) ایمن‌ترین روش‌های حفاظت از گود در مقایسه با سایر روش‌های تثبیت و پایدارسازی ترانشه‌های خاکی می‌باشند. این امر ناشی از خاکبرداری مرحله به مرحله و تثبیت هر مرحله از گود با استفاده از ردیف میخ‌ کوبی های مربوط به آن مرحله و سپس انجام عملیات خاکبرداری مرحله‌ی بعدی می‌باشد. بنابراین تا تراز ماقبل هر رقوم ارتفاعی از گودبرداری، عمل پایدارسازی گود به طور کامل انجام شده است. عدم پرت فضا و نیز عدم ایجاد مزاحمت در سایر عملیات ساختمانی از مزایای دیگر این روش‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها می‌باشد.
 
نیلینگ و انکراژ و ترکيب آنها باتوجه به کارايي خوب، قابليت اجرای بالا در شرايط مختلف و هزينه اجرايي نسبتاً پايين، نسبت به ساير روش‌های سازه نگهبان گودهای عميق، در سطح دنيا رواج بيشتری دارند. در روش‌های انکراژ و نیلینگ، ابتدا چال‌هايی در ديواره گود حفر شده و سپس ميلگردهای فولادی و يا کابل‌هايی با قطرهای مختلف درون چال کار گذاشته می شود و تمام چال در روش نیلینگ و قسمتی از آن در روش انکراژ با دوغاب پر مي‌شود. در آخر مي‌توان در روش انکراژ ميلگرد ها و يا کابل‌ها را درصورت نياز پيش تنيده کرد. از روش‌های نیلینگ و انکراژ ميتوان براي پايدارسازی های موقت و دائم استفاده کرد.


شایان ذکر است که کلیه سطوح ترانشه‌های حفاری شده که توسط اجرای نیلینگ بایستی مسلح شوند، ابتدا با استفاده از شبکه‌ی مش بندی و شاتکریت حفاظت شده و سپس سیستم نیلینگ روی آن‌ها اجرا می‌شود. رویه‌ی شاتکریت ‌شده روی ترانشه‌های حفاری‌شده، نقش سازه‌ای چندانی نداشته بلکه بیشتر جهت اطمینان برای پایداری موقت خاک بین مهارها استفاده می‌گردد.
کاربرد نیلینگ در پروژه‌های عمرانی:
- پایداری ترانشه‌ها در احداث بزرگراه‌ها و راه آهن‌ها
- پایداری جداره‌ی تونل‌ها و سازه‌های زیرزمینی
- پایدارسازی و حفاظت گود در سازه‌های مناطق شهری (ساختمان‌های مجاور گود) و ایستگاه‌های زیرزمینی مترو
- پایدارسازی کوله‌های مجاور پل‌ها در زمین‌های سست و ریزشی
شایان ذکر است شرکت مهار شالوده طراح و مجری پایدارسازی گودبرداری می باشد.

 
 

 

 

پایدارسازی گودبرداری فونداسیون شاتکریت اجرای دیوارهای حائل دیوارهای کناری اجرای گود پیمانکار گود برداری گود برداری پایدارسازی گود خاک برداری اجرای نیلینگ نیلینگ پایداری ترانشه‌ها احداث بزرگراه‌ها پایداری جداره‌ تونل سازه‌های زیرزمینی حفاظت گود

تکنولوژی ها

انکراژ

انکراژ

روش انکراژ يکی از روش های پايدارسازی جدار های خاکی با استفاده از روش مهاری با انکر می باشد. اجرای انکر به­ صورت مرحله ای و از بالا به پايين می باشد و بسته به مدت زمان پايدار سازی به دو نوع موقت و دائم طبقه بندی می شوند. سيستم مهاری با انکر به منظور ايجاد پايداری داخلی جدار در مقابل حالات مختلف گسيختگی خارجی و تامين سرويس پذيری به کارمی رود.

نیلینگ

نیلینگ

میخکوبی خاک به معنای تحکیم غیر فعال (بدون اعمال پیش تنیدگی) زمین می باشد که انجام این کار به کمک نصب میله های فولادی (میخ ها)صورت می پذیرد. معمولا توصیه بر آن است که میخ ها به زاویه ای بین10 الی 12 درجه نسبت به افق در خاک رانده شوند تا از ظرفیت کششی آنها بیشتر استفاده شود.

شاتکریت

شاتکریت

شاتکریت را می‌توان به عنوان بتن یا ملاتی که از طریق شیلنگهای لاستیکی (وبعضا دیده شده لوله‌های فلزی) حمل شده و با استفاده از هوای پرفشار و با سرعت زیاد به سطح مورد نظر پاشیده می‌شود، تعریف کرد.