دیوار دیافراگمی

دیوار دیافراگمیدیوار دیافراگمی یک دیوار پیوسته است که جهت تسهیل کردن عملیات عمرانی از جمله به عنوان دیوار حائل، سازه ی نگهبان جهت گودبرداری های عمیق، دیوار نهایی سازه های زیرزمینی، سازه ی جداکننده میان تاسیسات زیرزمینی و همهچنین به عنوان نوعی فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدمه
دیوار دیافراگمی یک دیوار پیوسته است که جهت تسهیل کردن عملیات عمرانی از جمله به عنوان دیوار حائل، سازه ی نگهبان جهت گودبرداری های عمیق، دیوار نهایی سازه های زیرزمینی، سازه ی جداکننده میان تاسیسات زیرزمینی و همچنین به عنوان نوعی فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد.
دیوار دیافراگمی یک سازه ی بتن مسلح به ضخامت معمول 300 تا 1200 میلیمتر می باشد که به صورت پانل های برجای کنار هم ساخته می شود. دیوار دیافراگمی معمولا برای دستیابی به عمق های بسیار زیاد، گاهی اوقات تا 50 متر، طراحی می شود.
 
کاربردها
این روش معمولا در مناطق پرتراکم مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در فاصله کمی نسبت به سازه های موجود نصب گردد. این روش در عمل برای زیرزمین های عمیق مناسب است و همچنین در رابطه با روش "بالا به پایین" مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایطی که پروفیل خاک زیر سطح آب زیر زمینی بسیار ناپایدار بوده و زمان پروژه بسیار محدود باشد، استفاده از این روش الزامی می گردد.

مزایا
-  امکان اجرا تا اعماق زیاد
-  اجرای دیوار تا ضخامت قابل توجه
-  سیستم انعطاف پذیر در طرح ریزی پلان
-  قابلیت اجرا به عنوان یک سیستم دائم
-  قابلیت طراحی جهت تحمل بارهای قائم
-  کاهش قابل توجه زمان اجرای عملیات ساخت زیرزمین
-  راه حلی اقتصادی و مثبت برای گودهای عمیق در خاک های اشباع و ناپایدار
-  استفاده در سدها به عنوان کنترل کننده نفوذپذیری
-  عدم ایجاد هیچ گونه ارتعاش در هنگام ساخت
-  کاهش سطح آلودگی صوتی

معایب
-  عدم صرفه اقتصادی برای گودهای با عمق کم

انواع دیوارهای دیافراگمی
-  دیوارهای قائم سیمان-بنتونیت درجا:
جهت اجرای مخازن مقاوم در برابر نفوذ آب و همچنین جلوگیری از نشت آب در سدها و مخازن
-  دیوارهای قائم RCC درجا:
جهت اجرای المان های سازه ای زیرزمینی از جمله سیستم های سازه نگهبان و دیوار-پی های دائم و همچنین آب بند سازی در مقابل آب های زیر زمینی
-  دیوارهای قائم RCC پیش ساخته

روش اجرا
1- نصب دیوار هدایت کننده برای دیوار دیافراگمی:
دیوارهای هدایت کننده معمولا به صورت درجا به عنوان المان های بتنی سبک ساخته می شوند. دیوارهای هدایت کننده جهت حفظ راستای افقی دیوار و پیوستگی دیوار دیافراگمی همزمان با ایجاد تکیه گاه برای خاک های نزدیک سطح در حین عملیات حفاری، مورد استفاده قرار می گیرد. این تکیه گاه موقت از آن جایی که سطح دوغاب در حین عملیات اجرایی متغیر بوده و حدودا یک متر اول دیوار مستعد ناپایداری می باشد، بسیار اهمیت پیدا می کند. همچنین دیوارهای هدایت کننده به هدایت گراب های دیوار دیافراگمی به صورت قائم و قرارگیری سازه نهایی کمک می کند.
2- پیش حفاری جهت نصب دیوار دیافراگمی
پیش از اینکه گراب های دیوار دیافراگمی شروع به حفاری نمایند، پمپ تزریق باید کاملا داخل دوغاب بنتونیت باشد. برای دستیابی به این شرایط، یک حفاری اولیه کوچک به وسیله گراب انجام می گردد که به وسیله دوغاب بنتونیت پر می شود. به طور معمول پیش حفاری پیش از نصب دیوارهای هدایت کننده جهت برداشتن موانع موجود مورد نیاز است.
3- حفاری پنل های اصلی برای ساخت دیوار دیافراگمی
ابتدا پنل های اولیه حفاری می گردد. حداقل طول پنل وابسته به سایز تجهیزات گراب می باشد و به طور کلی در ابعاد 3 متر می باشد. اگر خاک پایدار باشد، پنل های اولیه می تواند به صورت چند قسمتی ساخته شود. در چنین مواردی، یک پنل می تواند به سه قسمت تقسیم شود که پنل های چپ و راست آن ابتدا حفاری می گردد و قسمت میانی در مرحله بعدی خفاری می شود. با این رویکرد، پنل های دیوار دیافراگمی در ابعاد 6.5 تا 8 متر قابل دستیابی است. قسمت های چندگانه زمانی که پنل های گوشه و یا T شکل ساخته می شوند نیز مورد نیاز است.
4- تمیز نمودن دوغاب بنتونیت برای ساخت دیوار دیافراگمی
پیش از بتن ریزی و زمانی که پنل در حال حفاری است، دوغاب پایدارکننده باید تمیز گردد تا مشخصات فنی آن در حدود قابل قبول بماند. دوغاب بنتونیت در فواصل معین بازیابی می گردد. در غیر اینصورت باید از دوغاب تازه استفاده نمود که صرفه اقتصادی ندارد.
5- روش های ساخت مفصل برای دیوار دیافراگمی
جزئیات مفاصل دیوارهای دیافراگمی باید مورد توجه قرار گیرد. مفاصل های متفاوتی برای دیوارهای دیافراگمی موجود است. مفاصل با توجه به تجهیزات حفاری پیمانکار می تواند به صورت مسطح، دایره ای با تیرهای فولادی یا به صورت شیاردار به همراه واتر استاپ باشد.
6- جایگذاری قفسه فولادی و بتن ریزی
زمانی که حفاری پنل پایان یابد، قفسه فولادی در داخل پنل قرار می گیرد. قفسه فولادی به طور معمول از پنل های دیوار هدایت کننده معلق می گردد و باید به اندازه کافی دارای آرماتورهای قطری و معکوس باشد تا امکان بلند کردن و جایگذاری درست آن فراهم گردد. همچنین فضای کافی برای حداقل دو تا سه لوله ی ترمی جهت بتن ریزی باید فراهم شود.
7- حفاری پنل های ثانویه برای ساخت دیوار دیافراگمی
پنل های ثانویه بین پنل های اولیه دیوار دیافراگمی ساخته می شود. پس از رسیدن به عمق مورد نظر، قفسه آرماتوربندی داخل پنل قرار می گیرد و بتن با استفاده از لوله ترمی داخل پنل ریخته می شود.

شایان ذکر است شرکت مهار شالوده پیمانکار تخصصی اجرای دیوار دیافراگمی می باشد.
 

 
 

 

 

دیوار دیافراگمی فونداسیون خاک مسلح مقاوم سازی سازه سازه های بتنی بادبند فلزی خاموت ستون بولت دیوارهای RCC سازه نگهبان دیوار حائل سازه ی جداکننده گودبرداری های عمیق

تکنولوژی ها

شناسایی خاک

شناسایی خاک

روش های مختلف شناسایی خاک امکان شناخت به خصوصیات لایه های مختلف خاک در نتیجه تعریف دقیق تر شرایط احداث پی ابنیه را می دهد .

مقاوم سازی سازه های موجود

مقاوم سازی سازه های موجود

به طور کلی مقاوم سازی سازه های بتنی موجود یا مرمت انها به منظور تحمل بارهای مضعف طراحی، بهبود نارساییهای ناشی از فرسایش ، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح به طور متعارف انجام می گردد .

آب بندی گودها و سدها

آب بندی گودها و سدها

هنگام ساختمان سازی در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالائی دارند همچنین در مناطقی که دارای خاک با نفوذ پذیری بالا می باشند و آب های سطحی در فصل های دارای بارندگی پس از نفوذ به درون زمین امکان ورود به درون گود را دارا میباشند همواره می باید تمهیداتی برای جلوگیری از ورود آب از کف (فونداسیون) و بدنه (دیوارهای حائل یا دیوارهای کناری) به درون طبقاتی که زیر سطح آب قرار دارند، اندیشید.